Táto profesorka, ktorú Vám predstavím, učí ruský jazyk. Alebo ako tomu my študenti hovoríme učí“ruštinu“. Pani profesorka Mgr. Andrea Demská je asi tou najlepšou učiteľkou, ktorú poznám. Akoby aj nie, veď je na škole jedinou ruštinárkou. Hoci je na nás niekedy prísna, je však férová. Vyžaduje rešpekt, no v jej očiach sa zrkadlí ochota pomôcť . A preto som jej položila pár otázok, na ktoré mi dúfam zaujímavo odpovie. J
1.Túžili ste sa odmalička stať učiteľkou?
- Nikdy som sa na učiteľku nehrala. Skôr som zbierala modriny na bicykli ! J
- Chodili ste do školy rada ?
- Dlho som si myslela, že rodičia ma do školy dali za trest. Až na strednej škole som po čase pochopila, že škola mi môže otvoriť dvere a posunúť ma ďalej.
- Máte nejaký životný cieľ, ktorý chcete dosiahnuť (samozrejme okrem toho,že ste dobrou a spravodlivou učiteľkou) ?
- Odísť pri dobrom duševnom a fyzickom zdraví na penziu. Ale to mi skôr pripomína sci-fi, ako životný cieľ učiteľa v našej spoločnosti.
- Prečo ste sa rozhodli učiť práve na tejto škole ?
- Nebola to otázka mojej voľby. Jednoducho tu bolo voľné miesto angličtinára. Ruština totiž práve vtedy „vychádzala“ z módy. Bohužiaľ.
- Vychádzate so všetkými učiteľmi, alebo sú aj takí, ktorí Vám nesadli ?
- Vzťahy medzi učiteľmi sú čoraz horšie, čo je pre mňa nepochopiteľné, pretože situácia v školstve je zlá a skôr by nás mala zbližovať ako rozdeľovať.
- A aký je váš názor na terajšiu mládež v tejto škole ?
- Súčasná mládež je presne taká, akú sme si vychovali. Doma v rodinách aj za „pomoci“ médií, ktoré sú tiež v rukách nás – dospelých. Čudovať sa preto, ako je možné, že sa takto správajú, je podľa mňa čistý alibizmus dospelých.
- Niektorí učitelia sa v dávaní písomiek žiakom a opravovaní písomiek priam vyžívajú, zatiaľ čo iných to bavilo len na začiatku ich kariéry… Ktorý prípad sa týka vás?
- Ja osobne uprednostňujem využitie možnosti opravných písomiek. Pretože cieľom pedagóga by nemala byť známka, ale vedomosti. Niekedy to ale nefunguje, hlavne vtedy, ak zo strany študenta nie je žiaden záujem.
- Aké sú výhody netriednych učiteľov? A sú aj nejaké nevýhody?
- Triednym učiteľom som bola len dva roky a to, čo triednictvo obnáša, má svoje svetlé aj tmavé stránky. V každom prípade je za tým veľký kus driny.
- Napĺňa Vás toto povolanie ?
- Sú dni, keď áno.
- Akým mottom v živote sa riadite ?
- Myslím, že skôr sa riadim svojimi inštinktami, aj keď niektoré majú niečo do seba.
- Spravili ste v živote niečo ,,uletené“ ?
- Dala som sa svojimi deťmi nahovoriť na skokanský mostík na Donovaloch. Tým dňom sa pre mňa lyžovačka skončila.
- Čo by ste na záver odkázali žiakom tejto školy a tomuto časopisu ?
- Nielen študentom, ale i čitateľom tohto časopisu želám, aby pri svojom konaní a rozhodovaní nepodliehali davu, ale riadili sa vlastným presvedčením.
Pani profesorke sa chcem veľmi pekne poďakovať za to, že si našla čas a zodpovedala mi na zopár mojich otázok. Verím, že tak ako ja, aj ona sa cítila príjemne. Pani profesorke želám, aby jej férovosť, rešpekt a ochota pomôcť ostali navždy.
Lenka